تعهد برنامه ریزی

یکی از نکات برنامه ریزی درسی، تعهد برنامه ریزی است. در کنار این موضوع که باید برنامه ریزی اصولی و متناسب خود را داشته باشیم باید به برنامه ریزی خود عمل کنیم و به آن متعهد باشیم.

برخی نکاتی که باید در عمل به برنامه ریزی رعایت کنیم مربوط به برنامه ای است که داریم، در واقع این موضوع بسیار اهمیت دارد که برنامه ریزی درسی ما به چه شکل انجام شده است.

مشکل تعهد به برنامه ریزی مسئله ای است که بسیاری از بچه ها در هر رشته ای درگیر آن هستند و بهتر است اگر متوجه این مشکل در فرایند درس خوندن خود شده اید در پایه های دهم و یازدهم تلاش کنیدآن را رفع کنید تا در سال کنکور خود عملکرد بهتری داشته باشید.

برای رفع این مشکل باید با مشاوران مدرسه خود و مشاور تحصیلی خود صحبت کنید. بنابراین انتخاب مدرسه به واسطه این موضوع که زمینه مشاوره تحصیلی اصولی را برای شما فراهم کند، مهم است. همچنین اگر می خواهید می توانید برای راه های تست زدن بیشتر مطالعه کنید.

در ادامه اگر در منطقه فردیس به دنبال بهترین شرایط تحصیل و مشاوره تحصیلی هستید، مدرسه پژوهش را معرفی می کنیم. مدرسه پژوهش به دانش آموزان کمک می کند در مسیر کنکور، به شکل اصولی و درست به هدف خود دست پیدا کنند و در برنامه مطالعاتی کنکور موفق عمل کنند.

 

مدرسه پژوهش تعهد برنامه ریزی

برنامه ریزی اصولی

همانطور که اشاره کردیم، این موضوع که برنامه ریزی درست و اصولی داشته باشید تا حد زیادی به اینکه به برنامه ریزی پایبند باشید و به آن عمل کنید، موثر است. راجب برنامه ریزی کنکور در فردیس، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای داشتن یک برنامه ریزی هم باید با مشاور تحصیلی خود صحبت کنید. مشاور تحصیلی به شما کمک می کند تا عادت های اشتباه خود را در درس خواندن، مطالعه مباحث و شیوه تست زدن خود را بشناسید و مطابق آن ها برای اصول برنامه ریزی خود تصمیم بگیرید.

بنابراین اگر تا کنون خودتان برنامه ریزی می کرده اید، بهتر است با یک مشاور تحصیلی صحبت کنید تا عملکرد بهتری در این کار داشته باشید و به بهترین شکل و به طور اصولی برای دروس خود برنامه ریزی داشته باشید.

 

مدرسه پژوهش تعهد برنامه ریزی

نکاتی در برنامه تحصیلی

در موضوع تعهد برنامه ریزی ممکن است برخی بچه ها که بدون کمک مشاور دست به برنامه ریزی می زنند، بسیار ایده عال و رویایی برای خود برنامه بنویسند. می توانید راجع به بهترین مشاوره تحصیلی در فردیس با مدرسه پژووهش، بیشتر مطالعه کنید.

به عنوان مثال ممکن است تصمیم بگیرید از شنبه در هر روز تمامی درس های خود را مطالعه کنید و نه تا دوازده ساعت مطالعه داشته باشید. انرژی و تمرکز شما وقتی تاکنون به صورت متوسط برای سه یا چهار ساعت مطالعه بوده است، در عرض یک روز به نه تا دوازده ساعت نمی رسد. و هنگامی که در عمل به برنامه ریزی کمال گرایانه خود، ناتوان می مانید، این حس ناتوانی و نا امیدی شما در ادامه درس خواندن دلسرد می کند و کم کم انگیزه خود را از دست می دهید.

بنابراین بهتر است نسبت به نحوه و میزان درس خواندن خود نگاهی واقع بینانه داشته باشید، اگر بتوانید مطالعه خود را کم کم بهبود ببخشید و ساعت مطالعه خود را کم کم افزایش بدید، حس موفقیت در برنامه ریزی نه تنها انگیزه شما را بیشتر می کند بلکه می توانید با اعتماد به نفس بیشتری مطالعه کنید. این موضوع در آزمون ها و امتحانات شما تاثیر بسیار زیادی دارد.

نکته بعدی استمرار در مطالعه دروس است.بهتر است هنگامی که برنامه ریزی درستی را برا خود با کمک مشاور تحصیلی خود تهیه کرده اید، سعی کنید به همان ترتیب برنامه دروس خود را مطالعه کنی و عقب نندازید. با این حال ممکن است نتوانید در هر روز مطابق برنامه عمل کنید. مسئله ای که اینجا به عنوان استمرار به وجود می آید، این است که اگر نمی توانی به صد در صد برنامه یک روز خود عمل کنید، تلاش کنید تا حد امکان به هر میزان که شده است، آن را انجام دهید.

اگر در طول هفته سه روز به صد در صد برنامه خود عمل کرده اید و باقی روزها به چهل تا هفتاد درصد آن عمل کرده اید، بسیار نتیجه بهتر و موثرتری دارد تا از ترس کامل اجرا نشدن برنامه، شروع به مطالعه نکنید.

 

مدرسه پژوهش تعهد برنامه ریزی

موانع تمرکز

می توانید با مشاور خود صحبت کنید تا بتوانید برخی از مواردی که بزرگترین موانع تمرکز در مطالعه دانش آموزان هستند را بهتر بشناسید. همچنین اگر در کنار رفع مشکلات مطالعه به دنبال پیدا کردن مدرسه هستید، می توانید ویژگی های یک مدرسه متوسطه دوم را بدانید.

ممکن است شما در خانه با مسائلی روبه روباشید که مانع تمرکز و استمرار شما در مطالعه است. بنابراین اگر رفت و آمد به کتابخانه انرژی و زمان زیادی از شما نمی گیرد، می توانید در کتابخانه برنامه خود را اجرا کنید. همچنین می توانید از پانسیون هایی که مراکز برگزار می کنند، استفاده کنید.

اما بزرگترین موضوعی که باعث عدم تمرکز دانش آموزان برای به اجرا درآوردن برنامه هایشان می شود، تلفن های همراه است.

هنگامی که تلفن شما در زمان درس خواندن کنارتان قرار دارد، با هر اعلان و هر پیامی به راحتی حواستان پرت می شود. حتی همین موضوع که تلفن در کنار شماست می تواند باعث شود ذهنتان نتواند کامل بر موضوع درس تمرکز کند.

همچنین استراحت شما در میان درس هایتان بهتر است همراه با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نباشد. این موارد شاید برای شما جذاب باشد و توجه شما را به خود جلب کند اما هنگامی که در هجوم مطالب و محتواهای مختلف فضای مجازی قرار دارید و ذهنتان هر کدام را بررسی می کند، عملا به ذهن خود فرصت استراحت نمی دهید.

بنابراین بهتر است هنگام مطالعه، در هنگامی که می خواهید به تعهد برنامه ریزی برسید، تلفن همراه خود را دور از دسترس نگه دارید.

 

مدرسه پژوهش تعهد برنامه ریزی

تکنیک های تعهد

برخی راهکار ها و تکنیک هایی وجود دارد که شما می توانید از آن ها برای مطالعه خود استفاده کنید. این تکنیک ها به شما در کنترل پرش افکار و ایجاد تمرکز کمک کند. همچنین برخی از بچه ها با این مشکل رو به رو هستند که نمی توانند به راحتی شروع به درس خواندن کنند و مدام آغار مطالعه روز خود را به تاخر می اندازند.

پومودورو

یکی از معروف ترین تکنیک های مطالعه که دانش آموزان به کمک آن می توانند در روند تمرکز پیشرفت کنند، تکنیک پومودورو است. این تکنیک به معنای مشخص کردن فواصل زمانی مشخص برای مطالعه و استراحت بین مطالعه است. می توانید تعهد برنامه ریزی خود را با این روش تقویت کنید.

به عنوان مثال اگر شما نمی توانید بر مبحثی که مطالعه می کنید تمرکز کنید، به مدت ۲۵ دقیقه فقط مطالعه کنید و سپس به مدت ۵ دقیقه استراحت کنید. این استراحت ها هم به انرژی دوباره دادن به ذهن شما کمک می کند هم شما می دانید مدتی که باید تمرکز کنید طولانی نیست و می تواند استراحت کنید. سپس با بهبود فرایند تمرکز م توانید این تایم را افزایش دهید. بسیاری از بچه ها بر اساس تجربه خود مدت ۴۵ دقیقه مطالعه و ۱۵ دقیقه یا ۱۰ دقیقه استراحت را مفید دانسته اند و این مدت زمان برای آن ها بازدهی بیشتری داشته است.

هشت مرحله تثبیت

در ادامه تعهد برنامه ریزی، این روش در مطالعه به شما کمک می کند مطالب را به صورت عمیق تر درک کنید و مطلب را به خوبی در ذهنتان ثبت کنید.

  1. در این مرحله باید با نگاهی کلی به متن، سرفصل ها، عناوین و نمودار ها، موضوع مورد بحث به صورت کلی و زیر ساخه های ارائه شده را بفهمید و تصویر و درکی کلی و مبهم به دست بیارید.
  2. سپس راجب موضوعی که متوجه آن شده اید و عنوان ها و سرفصل ها برای خود سوالاتی مطرح کنید و کنجکاوی خود را در مورد مطلب ارائه شده در قالب سوالات پیاده کنید.
  3. سپس با توجه به سوالاتی که طرح کرده اید، به مطالعه متن اصلی به سرعتی مناسب بپردازید و سعی کنید جزئیات مطلب را هم درک کنید. نیازی نیست در این مرحله به صورت مکرر مطالعه یک بخش را تکرار کنید. هدف این است که مطالب و فرمول ها را بفهمید.
  4. مطالبی را که یادگرفته اید برای دسته بندی و نظم دهی در ذهنتان به صورت خلاصه یادداشت کنید. نیازی نیست مطالب را به صورت مفصل شرح دهید، تنها آن را به صورت مختصر یادداشت کنید.
  5. ۵.در مورد مطالبی که مطالعه کرده اید و یادداشت کرده اید به صورت عمقی اندیشه کنید و سعی کنید تا در ذهنتان آن ها را پردازش کنید و آن ها را به تثبیت برسانید. این مرحله همراه با مراحل قبلی به اجرا در می آید و با ایجاد ارتباط بین مطالب در ذهنتان به تثبیت آن ها کمک می کنید.
  6. این مرحله برای بازبینی و مرور است تا اگر مطلبی را از متن اصل در یادداشت هایتان جا انداخته اید به آن ها اضافه کنید و آن ها در مرحله تثبیت دوباره مرور کنید. بنابراین بخش هایی را که در یادداشت ها یا مطالعه جا انداخته اید بازیابی و بررسی کنید.
  7. در این مرحله نیاز است تا مباحثی را که یادگرفته اید بازگو کنید برای خود. می توانید تصور کنید معلمی هستید که می خواهید مبحث مورد نظر را تدریس کنید. این مرحله تثبیت مطالب در ذهن شما را دو چندان می کند و در جلسه امتحان به یادآوری مطالب به شما کمک می کند.
  8. در مرحله آخر، تمامی مطالب را برای خود مرور کنید و به یاد داشته باشید که باید حفظ مطالب را به همراه مرور مطالب قبلی انجام بدید. می توانید بعد از یک روز، یک هفته و یک ماه نوشته ها و مبحث را دوباره مرور کنید. مرور مطالب بعد از فواصل زمانی کمک می کند تا مطالب در حافظه بلند مدت شما ثبت شود.

مدرسه پژوهش تعهد برنامه ریزی

برنامه ریزی در فردیس

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، علاوه بر تمامی تکنیک هایی که می توانید در درس خواندن، ایجاد تمرکز و تعهد برنامه ریزی استفاه کنید، مشاوره و مدرسه نقش اصلی را ایجاد می کند.

مدرسه پژوهش در فردیس، این امکان را برای دانش آموزان فراهم کرده است تا با بهترین مشاوران کرج بتوانند ارتباط داشته باشند. بنابراین می توانند درباره مشکلات برنامه ریزی خود مانند تعهد برنامه ریزی صحبت کنند. همچنین مدرسه پژوهش به شما کمک می کند از پایه دهم بتوانید به شکلی مطالعه کنید تا در سال کنکور از رقیبان خود جلوتر باشید.

برای ثبت نام یا اطلاعات بیشتر از مدرسه پژوهش، تلگرام مدرسه پژوهش را ببینید یا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

۰۲۶۳۶۵۲۲۲۲۰

۰۲۶۳۶۴۲۲۲۲۰