تکنیک های مطالعه

همه ما هنگامی که می خواهیم کاری را انجام بدیم یا مطلبی را مطالعه کنیم، ممکن است دچار اهمال کاری بشیم. این موضوع برای دانش آموزان ملموس تر است و بسیاری از دانش آموزان با مشکلاتی مانند عقب اندختن شروع مطالعه، دچار شدن به حواس پرتی یا حتی به اتمام نرسوندن درس ها مواجه می شوند. به همین دلیل به دنبال تکنیک های مطالعه هستند.

راهکار ها و تکنیک هایی است که می توانیم امتحان کنیم. با آزمون و خطا متوجه می شویم کدام یک از این راه ها برای ما بیشتر جواب می دهند. اما این تکنیک ها برای حل مشکلاتی که هنگام مطالعه درس هایمان با آن ها مواجه می شویم، ممکن است کافی نباشند، بنابراین بهتر است در مورد موضاعات و مشکلات درسی خود با مشاور تحصیلی صحبت کنند تا با راهنمایی های مشاور بتوانند به بهترین عملکرد خود در درس هایشان برسند. و در کنار این موضوع از تکنیک های مطالعه هم آگاهی پیدا کنند. تفاوتی هم ندارد که شما در چه پایه ای تحصیل می کنید. صحبت با مشاور و استفاده از راهنمایی های او می تواند بهترین کمک برای شما باشد. می توانید با بهترین مشاوره تحصیلی در فردیس اشنا شوید.

مدرسه پژوهش تکنیک های مطالعه

همچنین انتخاب مدرسه برای اینکه زمینه ای را برای دسترسی به بهترین مشاورها فراهم کند، اهمیت دارد. آموزشی که در مدرسه صورت می گیرد تاثیر بسیاری دارد در این که بچه ها هنگام مطالعه به مشکل یادگیری و دوباره خوانی بر می خورند یا نه. همچنین می توانید برای روش مطالعه صد زدن کنکور بیشتر مطالعه کنید.

بنابراین در کنار مشاور تحصیلی، مدرسه هم بسیار مهم است. اگر شما می خواهید در بهترین مدرسه فردیس دوران تحصیل خود را سپری کنید در انتها شما را با مدرسه پژوهش آشنا می کنیم. همچنین اگر در کنار این مطلب، در مورد تعهد برنامه ریزی علاقه مند هستید یا می خواهید علاوه بر این تکنیک ها، روش پومودورو و  هشت مرحله تثبیت ذهنی را هم یاد بگیرید می توانید به سایت مدرسه پژوهش مراجعه کنید.

 قانون پنج دقیقه(Five minute rule)

 

مدرسه پژوهش تکنیک های مطالعه

اگر در شروع کارها مشکل دارید و شروع مطالعه خود را به شکل مکرر عقب میندازید، تکنیک ۵ دقیقه از تکنیک های مطالعه می تواند برایتان کمک کننده باشد. این تکنیک به این معناست که شما با خود میگویید فقط برای پنج دقیقه مطالعه می کنید، تنها برای پنج دقیقه درس را مرور می کنید و یا تنها برای پنج۵ دقیقه تست می زنید.

به این ترتیب بعد از ۵ دقیقه ذهن شما درگیر فرایند مطالعه و درس و یا کاری که شروع کرده اید شده است و آن را ادامه می دهید. اگر دل کندن از فضای مجازی، تموم کردن تایم استراحت یا تموم کردن صحبتتان با دوستانتان برایتان سخت است می توانید از این راهکار استفاده کنید.

تکنیک فاینمن(Feynman technique)

مدرسه پژوهش تکنیک های مطالعه

برای این تکنیک از تکنیک های مطالعه ابتدا اشاره می کنیم که آقای فاینمن چه کسی بوده است؟ ریچارد فیلیپس فاینمن، فیزیکدان برنده جایزه نوبل، یکی از ده فیزیکدان برتر تمامی دوران است. او همچنین به عنوان “تببین گر بزرگ” هم شناخته می شود.

در تکنیک فاینمن موضوعی را که می خواهید یادبگیرید ابتدا مطالعه کنید و به درک کلی بر موضوع برسید. سپس مطالبی را که یادگرفته اید دوباره به خودتان آموزش دهید. یا تصور کنید به فرد دیگری می خواهید یاد بدید و شروع به تدریس مبحث کنید.

این تکنیک کمک می کند شما سطح مطالعه و یادگیری خود را ارزیابی کنید و مورد بررسی قرار بدید. هنگام توضیح درک می کنید کدام مطالب را عمیق متوجه نشده اید و کدام مطالب را فراموش کرده اید بنابراین به راحتی به اشکالات خود پی می برید.

 تکرار فاصله دار(Spaced repetition)

مدرسه پژوهش تکنیک های مطالعهمدرسه پژوهش تکنیک های مطالعه

مرور مطالب در فواصل زمانی به تثبیت مطلب در ذهن ما کمک می کند. این روش که تا حدودی به روش لایتنر گره خورده است، بر مبنای بهبود یادگیری به واسطه تکرار فاصله دار است و به حافظه بلند مدت کمک می کند. می توان این روش را از بهترین تکنیک های مطالعه دانست.

در این روش شما می توانید از فلش کارت استفاده کنید تا کار برایتان راحت تر شود. مطالب و یادداست هایتان را بر روی فلش کارت ها پیاده می کنید، سپس برای خود مراحلی تنظیم می کنید. پیشنهاد می کنیم سه تا پنج مرحله یا همان باکس برای خود ایجاد کنید.

با مطالعه، تکرار،آزمون و یا پرسش از مطالب که می تواند مطالب زبان، فرمول ها و یا مطالب حفظی باشد، از مرحله اول یا خانه اول شروع کنید.

اگر به درستی پاسخ دادید و یا مطلب را به یاد داشتید، آن را به مرحله بعدی یا خانه بعدی منتقل کنید، اگر به یاد نداشتید و یا به درستی به سوالات پاسخ ندادید، مطلب به خانه اول منتقل می شود.

سپس برای تکرار و مرور برای بار دوم هم با مطالب مرحله اول و هم با مطالب مرحله دوم، خود را ارزیابی می کنید و هر کدام را در هر مرحله ای به یاد نیاوردید و یا اشکال داشتید، به خانه اول منتقل می کنید، و اگر به درستی از پس آن برآمدید، مطلب را به مرحله بعدی منتقل می کنید.

این تکنیک برای یادگیری زبان بسیار معروف است. همچنین برای سپردن مطالب درسی مانند فرمول ها، نکات مهم و یا حفظی ها به حافظه بلند مدت خود و مرور آن می توانید از این تکنیک استفاده کنید. اگر مب خواهید برای کنکور زبان اقدام کنید می توانید با مدرسه پژوهش از مشاوره کنکو زبان در فردیس بهره مند شوید.فواصل زمانی در این تکنیک مطالعه می تواند بسته به برنامه شما، دو روز، چهار روز، یک هفته، دو هفته و در نهایت یک ماه باشد.

 تمرین ترکیبی(Interleaved practice)

مدرسه پژوهش تکنیک های مطالعه

این تکنیک از تکنیک های مطالعه دقیقا مقابل تمرین و مطالعه به صورت بلاک های پشت سر هم است. از این تکنیک می توانید علاوه بر درس هایتان در یادگیری موضوعات مختلف دیگر هم استفاده کنید.

اصولا هنگامی که می خواهیم چند درس را مطالعه کنیم یا چند مبحث مختلف را برای یادگیری پیش رو داریم، ابتدا یک مبحث را از ابتدا تا انتها مطالعه می کنیم سپس به سراغ مبحث بعدی می رویم.

اما در این تکنیک چند مطلب مختلف و مباحث متفاوت را با همدیگر پیش می بریم. ابتدا باید زمان خود را به فواصل زمانی با استراحت تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید پنج ساعت مطالعه کنید، زمان خود را به تا نیم ساعت با استراحت های ده دقیقه ای یا پانزده دقیقه ای در بین آن ها تقسیم کنید.

سپس تایم اول خود را به یک مبحث از درس اختصاص دهید و تایم بعدی را به مبحث دیگری. به عنوان مثال برای نیم ساعت اول خود بخش ابتدایی درس فنون یا شیمی خود را مطالعه کنید و در نیم ساعت بعدی به درس منطق یا زیست خود بپردازید. با این روش می تواید بخش بخش سه یا بیشتر از سه درس خود را جلو ببرید.

تحقیقات نشان داده است که وقتی شما از این تکنیک مطالعه استفاده می کنید، در ابتدا فکر می کنید مطلب را به درستی به یاد ندارید و کیفیت مطالعه شما پایین است اما پس از چند روز می توانید عملکرد خود را و نتیجه این روش مطالعه را ارزیابی کنید. افرادی که از این روش استفاده کرده اند بازدهی بیشتری داشته اند نسبت به افرادی که ابتدا یک مبحث و یک درس را تمام می کنند و سپس سراغ درس بعدی می روند.

مدرسه پژوهش تکنیک های مطالعه

مطالعه در مدرسه

همانطور که در ابتدا گفتیم، این تکنیک های مطالعه باید در کنار یک مشاوره صحیح، با یادگیری اصولی در محیط آموزشی درست و مناسب اتفاق بیفتد.امیدواریم این روش های مطالعه برای برخی از مشکلات شما به عنون دانش آموز در هر پایه ای از متوسطه اول و دوم، کمک کننده بوده باشد.

اگر به دنبال شرایط تحصیلی عالی برای خود هستید و برای کنکور، هدایت تحصیلی و انتخاب رشته خود در منطقه فردیس به دنیال بهترین مرکز هستید، مدرسه پژوهش با کارنامه عالی در سابقه قبولی دانش آموزان می تواند به شما کمک کند.

می توانید جهت ثبت نام یا صحبت با مسئولین مدرسه پژوهش با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۶۳۶۵۲۲۲۲۰

۰۲۶۳۶۴۲۲۲۲۰