حواس پرتی در مطالعه را شاید بتوان شایع ترین مشکل بچه ها در مطالعه دانست که بیشتر دانش آموزان در طول دوران مطالعه خود با این مشکل مواجه می شوند. و همین ابتدا بهتر است این موضوع را بگوییم که مدرسه، معلمان و اساتید مدرسه و مشاوران تحصیلی مهم ترین اصل درباره حواس پرتی در مطالعه هستند و می توانند بهترین کمک به شما برای حواس پرتی در مطالعه باشند.

می خواهیم ببینیم حواس پرتی ها از چه مسائلی سر چشمه می گیرند و چه راه حل هایی را می توان برای آن ها در نظر گرفت. همچنین می توانید مطالعه بیشتری برای افزایش تمرکز داشته باشید. همچنین اگر می خواهید تعهد به برنامه ریزی را در خود تقویت کنید، مطالب دیگری را در سایت مدرسه پژوهش مطالعه کنید.

البته برای این موضوع که بتوانید مشکلات مطالعه خود را مانند حواس پبه درستی حل کنید، و بتوانید در عملکرد مطالعه درسی خود پیشرفت داشته باشید، بهتر است با مشاوران تحصیلی که می توانند به بهترین نحو به شما کمک کنند، صحبت کنید.

حواس پرتی در مطالعه مدرسه پژوهش

علل حواس پرتی

حواس پرتی در مطالعه می تواند علت های مختلف و متفاوتی داشته باشد، برای پیدا کردن این علت ها هم بهترین راهکار صحبت های مشاورهای تحصیلی است تا آن ها بتوانند با بهترین راهنمایی ها شما را در مسیر درست قرار بدهند. همچنین در بین مطالب سایت مدرسه پژوهش می توانید راجب تکنیک های مطالعه هم مطالعه کنید و راهکارهای بیشتری را مطالعه کنید.

با این حال می توان به صورت کلی گفت که علت های حواس پرتی در بچه ها یا از مسائل بیرونی نشات می گیرد و به خاطر مسائلی در دنیای بیرون از فرد است. یا به خاطر مشکلات درونی و مسائل خود فرد است.

حواس پرتی در مطالعه مدرسه پژوهش

علل بیرونی

ممکن است شما در شرایطی که مطالعه میکنید سر و صدا و موضوعات مختلفی وجود داشته باشد که مانع تمرکز شما بر مطالب و باعث حواس پرتی در مطالعه بشود. سرو صدای تلویزیون، مهمانان، خواهر و برادر کوچک تر و شرایط دیگری که همگی باعث می شود شما تمرکز صد در صد بر مطالعه درسی خود نداشته باشید.

برای تمامی این مسائل شما می توانید به کتابخانه ها و یا پانسیون ها مراجعه کنید تا با تمرکز بیشتری مطالعه کنید و بتوانید حواس پرتی خود را کنترل کنید. اگر عوامل بیرونی واقعا در روند مطالعه شما اختلال ایجاد کرده اند باید با حذف آن ها بتوانید به مطالعه خود بپردازید.

ممکن است برخی از بچه ها بگویند که به سر و صداهای اطراف خود عادت کرده اند و در هر شرایطی می توانند درس خود را مطالعه کنند اما با این حال هر حواس پرتی کوچکی می تواند مانع تمرکز شما شود و ناخودآگاه شما را به خود جذب کند و در روند تمرکز شما اختلال ایجاد کند.

به همین دلیل سعی کنید محیط اطراف خود را برای مطالعه به سمت سکوت و آرامش ببرید. اگر برای انتخاب میط تصیلی خود در دوران متوسطه اول و دوم در فردیس در حال جست و جو هستید، می توانید در مورد مدارس متوسطه دخترانه فردیس بیشتر مطالعه کنید، این مطالب در سایت مدرسه پژوهش برای شما قرار داده شده است.

مورد دیگری که می تواند به شما در ایجاد تمرکز و کنترل حواس پرتی کمک کند، داشتن شرایطی ثابت و محیط مشخصی برای مطالعه است. نیازی نیست تا اتاق بزرگ کاملی روبرای مطالعه مشخص کنید تا بتوانید درس بخوانید. منظور از ثابت و مشخص عدم تغییر فضای مطالعه هر روز است. به این دلیل که بدن و ذهنیت شما بداند قرار گرفتن در این شرایط به معنای تمرکز و درس خواندن است و ذهنیت شما عادت کند که با قرار گرفتن در این موقعیت، به مسائل دیگر توجه نکند.

همچنین برای مطالعه، مخصوصا اگر در سال کنکور خود هستید و می خواهید برای کنکور مطالعه کنید، بهتر است توجه و تمرکز اصلی خود را بر روی مطالب و مطالعه خود بگذارید. این صحبت از این جهت است که بسیاری از بچه ها زمان زیادی از زمان مطالعه خود را صرف دفتر ها و خودکار های متفاوت و رنگی می گذارند و توجه زیادی به اسباب مطالعه دارند تا خود مطالعه.

این موارد اگر تا حدی موجب انگیزه شما می شود و باعث می شود شما با انرژی بیشتری به مطالعه دروس خود بپردازید، مسئله ای ندارد. اما گاهی این موضوع تا جایی ادامه پیدا می کند که بچه ها بیشتر انرژی خود را صرف این موضوعات می کنند. بنابراین به این موضوع که به چه میزان به خود مباحث می پردازید و به چه میزان درگیر حواشی مطالعه می شوید، دقت داشته باشید.

حواس پرتی در مطالعه مدرسه پژوهش

علل درونی

گاهی اوقات مسائل و موضوعاتی که در اطراف ما قرار دارد، علت حواس پرتی ما در هنگام مطالعه و درس خواندن نیست. که حواس پرتی بیشتر دانش آموزان همینطور است و به خاطر موضوعات ذهنی و حواس پرتی های خود بچه هاست.

به عنوان یک دانش آموز هر بار که اقدام به مطالعه می کنیم ممکن است میان مباحث شیمی و ریاضی و فلسفه و علوم، ذهنمان به یک باره به سمت و سویی دیگر و به دنیای دیگری برود.

اگر کارهایی که می خواهید انجام بدید، برنامه هایتان یا مسائل این چنینی اجازه نمیدهد که شما با خیال راحت بشینید به مطالعه، می توانید کاغذی در کنار خود برای این افکار مزاحم که ذهن شما را به خود مشغول می کند، داشته باشید. هر زمان که این افکار به سراغ شما آمدند می توانید ان ها را یادداشت کنید و حواس پرتی در مطالعه خود را کنترل کنید. نه تنها به صورت کلی نوشتن و روی کاغذ آوردن مطالب به جمع شدن ذهنیت شما و کاهش اضطراب کمک می کند بلکه می توانید به خود قول دهید که بعد از زمان مطالعه می توانید به این کارها رسیدگی کنید و دیگر از یادتان نمی رود.

مسئله ای دیگری که هست وقتی شما شروع به نوشتن این پرش های ذهنیتی می کنید، متوجه می شوید شاید بسیاری از این فکر ها، حتی قابل نوشتن هم نیستند و در واع بازی های ذهن شماست برای اینکه در س نخوانید. همچنین داشتن برنامه ریزی مشخص و الویت بندی و راه مشخص به جمع کردن حواس برای درس کمک می کند. بنابراین می توانید برنامه ریزی کنکور در فردیس را هم مطالعه کنید.

اگر تنها برای اینکه درس نخوانید و مطالعه مبحث مورد نظر را کنار بگذارید، به هر کاری و هر فکری مشغول می شوید، علت این است که شما انگیزه و علاقه کافی برای مطالعه مبحث را ندارید، بنابراین دچار حواس پرتی در مطالعه می شوید.

اصولا ما کاری را که دوست نداریم به سختی انجام می دهیم و یا می خواهیم به صورت مکرر آن را عقب بندازیم و یه راهی برای فرار کردن از آن پیدا می کنیم. برای ایجاد انگیزه و آن انگیختگی ذهنی برای خود تا به مطالعه درس جذب شوید، می توانید بررسی کنید که هدف اصلی و نهایی و در واقع هدف بزرگ شما اصلا از درس خواندن چیست.

ایجاد هدف، تعهد به هدف و تکرار هدف برای خود برای یادآوری نقش بسیاری مهم در کمبود انگیزه شما دارد. و از راهکارهای کنترل حواس پرتی در مطالعه است. یا می توانید برای خود پاداش ها و جوایزی را در نظر بگیرید تا اگر در این درس عملکرد مناسب راداشتید و سطح خود را به حد دلخواه رساندید، برای خود پاداش و جایزه ای دارید.

این تعیین پاداش به این علت است که کارهایی مانند درس خواندن در همان لحظه، باعث شادی ما نمی شود و نتیجه دلخواهمان را در بلند مدت از این موضوع می گیریم. دقیقا در تضاد با کارهایی که در دنیای امروز به آن مشغول هستیم. مانند گذراندن وقت در فضای مجازی که لذت آن در همان لحظه است و در کوتاه مدت ما با این کارها احساس شادی می کنیم.

همچنین اگر در سال تحصیلی جدید می خواهید بعد از تابستان خود دوباره شروع به درس خواندن کنید و ذهن و بدن شما عادت به ساعت مطالعه بالای درس خواندن ندارد می توانید از تکنیک پومودرو استفاده کنید.

حواس پرتی در مطالعه مدرسه پژوهش

کنترل حواس پرتی

محیط مدرسه و همکلاسی های شما و مشاورهای تحصیلی که در فضای مدرسه وجود دارند، بسیار در پیشرفت تحصیلی شما و عملکرد شما و کنترل مشکلات درسی مانند حواس پرتی در مطالعه، تاثیر گذار هستند.

روند تدریس معلمان و استادان شما در مدرسه، شرایطی که مدرسه برای شما فراهم می کند بسیار در این موضوع که به چه میزان شما هدفمند مطالعه می کنید و در کنترل حواس پرتی های خود موفق عمل می کنید.

بنابراین انتخاب مدرسه و انتخاب مشاور تحصیلی برای دوران تحصیل خود بسیار اهمیت دارد و باید در این موضوع دقت کنید.

اگر می خواهید از تمامی نکات مشاوره در تمامی مقاطع تحصیلی خود برخوردار باشید، و محیط مدرسه شما در هر دوره ای به شکلی باشید که متعهد به درس خواندن خود باشید، می توانید به مدرسه پژوهش مراجعه کنید. همچنین جهت اطلاعات بیشتر از مدرسه پژوهش به عنوان بهترین مدرسه کنکور در فردیس و برای ثبت نام به مدرسه پژوهش مراجعه کنید.

مدرسه پژوهش